MijnGezondheid.net biedt een veilige, afgesloten toegang tot de patiëntgegevens van de huisarts en de apotheek. De patiënt logt in met zijn DigiD en komt gelijk in zijn eigen portaal. Van daaruit kan hij snel afspraken maken, medicijnen bestellen of online vragen stellen. Ook kan de patiënt zijn eigen dossier en onderzoeksgegevens inzien en correspondentie volgen tussen zijn huisarts en zijn specialist. Alles gaat via een beveiligde verbinding en de patiënt kan via een logboek zien wie er in zijn gegevens meekeek.
In MijnGezondheid.net is alles in één oogopslag goed en duidelijk zichtbaar. Het grote voordeel is dat de patiënt op ieder moment zijn gegevens kan inzien en daarvoor niet meer naar de huisarts hoeft. Patiënten zijn via het portaal meer betrokken bij hun eigen gezondheid. De communicatie tussen huisartspraktijk en patiënt wordt daarmee een stuk makkelijker.
Door het gebruik van DigiD kan de patiënt alleen in zijn eigen portaal komen en niemand anders. Ook de app MedGemak die bij het portaal hoort is hierdoor veilig. Nu kan de patiënt in eigen tijd een afspraak plannen, wel zo makkelijk!
Online gemaakte afspraken komen direct in de agenda van de huisarts te staan. De patiënt kan die afspraak toevoegen aan zijn eigen agenda en om een mailbevestiging vragen. Het is echt een laagdrempelig systeem voor iedereen. Online een afspraak maken werkt voor iedereen goed en steeds meer patiënten zijn enthousiast. De telefoondruk op de praktijk neemt af en daardoor staan er minder mensen in de wachtrij.
De huisartsen van de HCDO brengen hun patiënten actief op de hoogte van de voordelen van het patiëntenportaal. Het gaat dan niet alleen over het kunnen inzien van hun eigen dossier, maar ook over het downloaden van informatiefolders over medicijnen of het printen van een medicatieoverzicht voor vakantiegebruik. Er zijn dus meerdere opties, u kunt met een online bericht ook foto’s van bijvoorbeeld een huiduitslag meesturen. Voor de huisarts is deze manier van communiceren makkelijk en effectief. Het zal nooit een volledige vervanging worden van het fysieke consult en het persoonlijke contact. Dat vinden we ook een belangrijk aspect van het huisartsen vak. Online communiceren is een service naar de patiënt toe.
Bij spoedzaken is de telefoon nog steeds belangrijk.
Heeft u vragen? De praktijkassistentes helpen u graag!